Business model evaluatie

Analyseren van een business model
1.1 Analyseer de klanten
  • Hoe goed kennen wij onze klanten?
  • Hoe goed kennen wij de behoeften van onze klanten?
  • In welke levensfase bevinden onze klantsegmenten zich?
  • In welke mate is het effectief om onze klantsegmenten te hergroeperen?
1.2 Analyseer de waardepropositie
  • Hoe goed sluiten onze waardeproposities aan bij de behoeften van onze klanten?
  • Hoe waarderen onze klanten onze waardeproposities?
  • In welke mate bieden onze concurrenten vergelijkbare producten of diensten tegen vergelijkbare of betere prijzen?
  • Weten wij hoe concurrenten hun klanten bedienen?
1.3 Analyseer de klantrelatie
  • In welke mate hanteren wij een strategie voor klantrelaties?
  • Hoe goed zijn onze relaties met onze beste klanten?
  • In welke mate spenderen wij tijd en geld aan niet-winstgevende relaties?
  • Hoe goed managen wij onze klantrelaties (follow-up)?
1.4 Analyseer de distributiekanalen
  • Hoe doordacht en effectief is het ontwerp van onze communicatie- en distributiekanalen?
  • Hoe effectief zijn wij in het bereiken van onze klanten?
  • Hoe effectief zijn wij per kanaal voor werving van nieuwe klanten?
  • Hoe goed zijn onze kanalen geïntegreerd?
  • Weten wij hoe kosteneffectief onze communicatie- en distributiekanalen zijn?
  • Gebruiken wij de juiste communicatie- en distributiekanalen voor de juiste klanten?
1.5 Analyseer de bedrijfsactiviteiten (activiteiten)
  • Hoe efficiënt voeren wij onze activiteiten uit?
  • In welke mate is sprake van gebrekkige focus doordat wij teveel van de activiteiten zelf uitvoeren?
  • Wat zijn onze kernkwaliteiten?
1.6 Analyseer de bedrijfsmiddelen (resources)
  • Beschikken wij over de juiste middelen in kwalitatieve zin?
  • Beschikken wij over de juiste middelen in kwantitatieve zin?
1.7 Analyseer de partners
  • Hoe effectief is onze samenwerking met - of uitbesteding aan onze partners?
  • Hoe afhankelijk zijn wij van onze partners?
1.8 Analyseer de verdiensten
  • Hoe duurzaam zijn onze huidige omzetstromen?
  • Hoe divers zijn onze huidige omzetstromen?
  • Hoe afhankelijk zijn wij van enkele grote klanten?
  • Hoe goed prijzen wij onze propositie?
1.9 Analyseer de kosten
  • Hoe kosteneffectief is onze huidige kostenstructuur (low cost business is low cost structure)?
  • In welke mate zijn onze kosten vast versus variabel?
  • Hoe lean is onze operatie?