De focusstrategieën van Treacy & Wiersema (1995)

Operational Excellence

  • Waardepropositie: beste totale kosten (voor de klant)
  • Gouden regel: productdifferentiatie is het einde van efficiency
  • Kernprocessen: primaire procesketen, klantenservice en nazorg
  • Hefbomen voor continue verbetering: procesherontwerp en prestatiemanagement
  • Voornaamste uitdaging bij continue verbetering: Verschuiving naar nieuwe bedrijfsmiddelen

Product Leadership

  • Waardepropositie: beste product (in de ogen van de klant)
  • Gouden regel: kannibaliseer op je eigen succes met productdoorbraken
  • Kernprocessen: onderzoek en produktontwikkeling, vercommercialisering en exploitatie van de markt
  • Hefbomen voor continue verbetering: producttechnologie, doorlooptijd
  • Voornaamste uitdaging bij continue verbetering: sprong naar nieuwe technologieën

Customer Intimacy

  • Waardepropositie: beste totale oplossing (voor de klant)
  • Gouden regel: los het achterliggende probleem van de klant op
  • Kernprocessen: acquisitie en ontwikkeling van de oplossing
  • Hefbomen voor continue verbetering: kenns en expertise van het probleem en maatwerk
  • Voornaamste uitdaging bij continue verbetering: hernieuwde eisen aan de oplossing
Bron: Treacy, M. & Wiersema, F. (1995). The Discipline of Market Leaders: Choose Your Customers, Narrow Your Focus, Dominate Your Market. New York: Basic Books.