De essentie van de high performance organisation

De high performance organisation staat voor een collectie best practices voor organisaties (De Waal, 2006). André de Waal van het Center for Organizational Performance gaf veel ruchtbaarheid aan de reeds eerder geïntroduceerde term . Naar eigen zeggen ging er in het geval van De Waal vijf jaar wetenschappelijk onderzoek aan vooraf. Steven ten Have uit forse kritiek op de high performance organisation: "de definitie en onderbouwing van het begrip zijn generiek en summier" (Ten Have, 2007).

De definitie van een high performance organisation
Een high performance organization is een organisatie die zowel op financiële als niet financiëleparameters beter presteert dan concurrenten of vergelijkbare organisaties uit dezelfde sector,voor een periode van tenminste 5 tot 10 jaar (De Waal, 2006).

Een alternatieve definitie (Ten Have, 2007): de high performance organisation is een organisatie die alles wat er uit de managementliteratuur in positieve zin bekend is, adequaat, per onderdeel op de juiste wijze en in samenhang weet toe te passen.


De vijf factoren die een direct verband hebben met het succes van de high performance organisation
De Waal (2006) stelt dat bij de totstandkoming van de high performance organisation meer dan 280 internationale onderzoeken zijn bestudeerd, op basis waarvan "de meest voorkomende onderwerpen" in een "wereldwijd onderzoek bij meer dan 3000 profit, non-profit en overheid organisaties" zijn gevalideerd "om de belangrijkste te kunnen onderscheiden". Dit "valideren" resulteerde in vijf bepalende factoren die een direct verband hebben met het succes van een organisatie.


  1. Het management van een high performance organisation is van een hoge kwaliteit en combineert integriteit en coachend leiderschap met snelle besluitvorming.
  2. De cultuur van een high performance organisation betrekt iedereen intensief via een open cultuur en dialoog gericht op acties naar betere prestaties.
  3. De lange termijn gerichtheid van een high performance organisation geldt voor haar relaties met klanten, leveranciers en partners, maar vooral ook voor management en medewerkers. Nieuw management wordt door promoties van binnenuit aangevuld.
  4. Een high performance organisation kent haar onderscheidende kenmerk in de markt en laat alle medewerkers continu bijdragen aan het verbeteren en vernieuwen van haar processen, diensten en producten.
  5. De medewerkers van een high performance organisation zijn divers, complementair en kunnen goed samen werken. Ze zijn flexibel en veerkrachtig ten dienste van het resultaat.
Kritiek op de high performance organisation
Ten Have (2007) heeft om een aantal redenen en op verschillende manier kritiek op de idee van de high performance organisation. Deze kritiek is de basis geweest voor onderstaande punten van kritiek op de high performance organisation.



  • Het concept is gebaseerd op organisaties die al succesvol zijn, wat de vraag oproept wat de generaliseerbaarheid, bruikbaarheid en juistheid is van de gehanteerde indicatoren en metingen van succes. Het begrip succes is onmogelijk te objectiveren en altijd afhankelijk al dan niet van vooraf gestelde doelstellingen.
  • Het gaat om een lijst van kritieke kenmerken. Het valideren van een dergelijke lijst is in zuiver wetenschappelijke zin niet mogelijk, zoals dat voor alle mogelijke beweringen niet mogelijk is, ten behoeve van falsificeren is de vraag leidend of er organisaties bestaan die succesvol zijn zonder dat ze deze kritieke kenmerken bezitten.
  • Er worden verbanden en samenhang tussen de prestaties en ervaringen van organisaties die al succesvol zijn en de kritieke kenmerken van die organisaties gesuggereerd. De mate waarin deze verbanden en samenhang gelden voor iedere andere organisatie is volledig afhankelijk van de context waarin deze andere organisatie opereert, en in hoeverre deze context afwijkt van de context (als al zoiets bestaat) van de high performance organisation.
  • Het concept is universeel toepasbaar ("contingente profielbenaderingen"). "Bij het zoeken naar verklaringen voor succes lijken onderzoekers en managers altijd op zoek naar robuuste, eenvoudig ogende en intuïtief aantrekkelijke verklaringen. Dit vormt een belangrijke verklaring voor het onstaan van managementhypes en verklaart de markt die er is voor goeroes en hun gedachtegoed." De onderwerpen van het concept van de high performance organisation zijn klassiek: strategie, leiderschap, structuur en cultuur. Het gaat hierbij echter om invullingen die bepaald zijn door de specifieke sector, de specifieke organisatie en de specifieke tijd. De relaties tussen organisatie en sector en tijd zijn de basis voor succes, het concept is dat niet.

Bronnen:

Waal, A. de (2006). The Characteristics of a High Performance Organization. - paper (concept). Maastricht: Maastricht School of Management.

Have, S. ten (2007). De quintessens van de high performance organisation: het kennen van de eigen organisatie en context als basis voor goed organiseren, M&O, tijdschrift voor Management & Organisatie, 51(7), 5-20.