Een ideale indeling van een businessplan

1. Achtergrondinformatie

  • Ontstaansgeschiedenis van de onderneming
  • Belangrijkste medewerkers (of oprichters)
  • Huidige financiële situatie

2. Markt en marketingstrategie

  • Achtergrond van de sector: huidige sectoromvang, structuur van de sector en grootste spelers, plaats van de onderneming in de sector, succesfactoren in de sector en externe invloeden op de sector (wetgeving, conjunctuur)
  • Marktomvang: recente verleden, huidige omvang, verwachte omvang voor de komende 5 tot 10 jaar en huidig marktaandeel
  • Marktontwikkelingen: marktrichting, economische beïnvloedingsfactoren, volwassenheid en levensduur van produkten/diensten, martkbewerking en verwachting omtrent de vraag op korte- en lange termijn
  • Produkten en diensten in de markt: huidig aanbod, huidige spelers, produkten en diensten van de onderneming in de markt geplaatst en onderscheidende marketing karakteristieken
  • Klanten: klantdefinitie, klantbehoeften, klantmotivatie, bepalende aankoopfactoren, klanttevredenheid en klantwaarde
  • Marktsegmentatie: marktsegmenten (geografisch/sectoren), kenmerken van targetsegmenten en groeiverwachtingen binnen marktsegmenten
  • Concurrentie: identificatie, sterktes en zwakten, kansen en bedreigingen, concurrentie verdeeld naar markten, reikwijdte van het aanbod, toetredingsdrempels en marktaandeel concurrentie
  • Marketingstrategie: targetmarkten of niches, marktpenetratie door groei van martkaandeel t.o.v. concurrentie of door de markt te vergroten, aantal potentiële klanten (verdeeld naar grootte), uitkomsten marktonderzoek, marketinginspanningen van concurrenten en mogelijkheden voor partnerschappen of allianties
  • Prijsstelling: prijsstelling versus prijsstelling concurrentie, prijsstelling versus kostprijs, verwachte prijsstijgingen of -dalingen en prijsopbouw binnen de sector
  • Marketing plan: advertenties, promoties, brochures, verwachtingen omtrent marktaandeel en verkoopprognoses voor 1-3 jaar.
3. Management en medewerkers
  • Competenties
  • Managementvaardigheden
  • Kwalificaties
  • Bewezen ervaring
  • Beloningssystematiek
4. Produkten en diensten
  • Produkten en diensten: functionaliteiten, onderscheidende kenmerken, voordelen en nadelen t.o.v. produkten en diensten van de concurrentie, technologiën, technische resultaten en patenten, onderzoek en ontwikkeling, componenten van en hulpmiddelen bij het leveren produkten en diensten, beschikbaarheid, kosten en doorlooptijden
  • Uitvoering: primaire processen en implementatiemodel, uitvoeringskosten, potentieel voor uitbesteding, arbeidskosten, kantoorruimte en onderzoek en ontwikkeling naar toekomstige produkten en diensten
  • Overige zaken: ervaringscurve, kwaliteitsbewaking, jurdische restricties, wet- en regelgeving en continuïteit
5. Strategie
  • Expansieplannen
  • Groeipotentieel
  • Geplande winstgroei
  • Geplande uitbreidingen rondom produkten en diensten
  • Geplande acquisities
  • Verwachtte verkoop van aandelen door investeerders
  • Stakeholderanalyse
6. Organisatiestructuur

7. Financiering
  • Budget: omzet, kosten van de omzet en overheadkosten
  • Balans
  • Verlies- en winstrekening
  • Cash flows
  • Kredietafspraken
  • Betalingstermijnen
  • Fiscale planning
  • Aannames
  • Werkkapitaal
  • Solvabiliteit
  • Te verwachten resultaten
  • Risicobeleid