Reactie op de te bestuderen literatuur - Spreek de verbeelding van anderen aan (Field, 2003)

Het identificeren van de motivatie van medewerkers helpt managers sneller resultaten verbeteren. Om de motivatie in kaart te brengen verwijst Field (2003) naar het concept career anchor, dat door Edgar Schein 30 jaar eerder werd geïntroduceerd. Mensen worden primair gemotiveerd door één van in totaal acht career anchors:
  1. technische en functionele vaardigheden: de ambitie om te excelleren in een bepaald vak;
  2. generieke managementvaardigheden: de ambitie om het traditionele carrièrepad te volgen (tegenovergestelde van de eerste career anchor);
  3. autonomie/onafhankelijkheid: de ambitie om te kunnen werken volgens eigen regels en procedures (vrijheid is belangrijker dan prestige);
  4. veiligheid/stabiliteit: de ambitie om te werken in een voorspelbare omgeving, waarin taken en procedures helder gedefinieerd en vastgelegd zijn;
  5. ondernemende creativiteit: de ambitie om iets van jezelf te creëren en in de markt te zetten, tot op het obsessieve af;
  6. servicegerichtheid: de ambitie om te focussen op een beperkt aantal gerichte waarden en één doel in het bijzonder;
  7. uitdaging; de ambitie om steeds moeilijkere uitdagingen aan te gaan en tot een succesvol einde te brengen;
  8. lifestyle; de ambitie om je werk om je privéleven heen te organiseren.
Field (2003) geeft per career anchor aan op welke wijze het beste gecommuniceerd kan worden en welk type beloning bij de ambitie past. De kern van de zaak is dat medewerkers die betrokkener zijn productiever zijn, ook in economisch lastigere perioden.

Bron: Field, A. (2003). Speak to What Drives Them. Harvard Management Update, September 2003, 1-5.