Reactie op de te bestuderen literatuur - Verticale en horizontale synergie (Jagersma, 2002)

Horizontale en verticale synergie

Internationalisatie als proces

Rol van het Corporate Center

Uitdagingen
  1. Enerverende uitdagingen op het gebied van de 'market for corporate control'.
  2. De noodzaak voortdurend nieuwe vaardigheden op te bouwen om op die manier markt- en technologische ontwikkelingen te kunnen initiëren dan wel bij te kunnen houden.
  3. Grenzen van bedrijfstakken die alsmaar transparanter worden waardoor bedrijfstakken in elkaar overlopen met alle gevolgen van dien voor het aantal concurrenten en de felheid van de concurrentiestrijd.
  4. Het toenemend belang van klantgerichtheid waarbij het niet alleen gaat om de manifeste, zichtbare behoeften van klanten maar in toenemende mate om latente, onzichtbare behoeften van klanten.
  5. De sterk gevoelde behoefte aan ondernemerschap op alle niveau's van een MultiBusiness Multinational.

Oriëntatie van Corporate Center

Internationalisatie versus rol Corporate Center

Internationalisatie versus oriëntatie Corporate Center

Oriëntatie versus rol Corporate Center

Geleerde lessen

  • Mate van internationaliseren: de voordelen van een Corporate Center zijn bij voortgaande internationalisatie in sterke mate verbonden met het uitwisselen van de in de internationale arena opgedane ervaringen.
  • Rol van het Corporate Center
  • Oriëntatie Corporate Center
Bron: Jagersma, P.K. (2002). Verticale en horizontale synergie in MultiBusiness Multinationals. Holland Management Review, 86, 8-24.