Reactie op de te bestuderen literatuur - De omvang van een hoofdkantoor (Eppink, 2001)

Hoe groot moet het hoofdkantoor van een grote onderneming zijn?
Factoren van invloed op de omvang van een hoofdkantoor:
  1. omvang van de onderneming: naarmate de onderneming groeit, uitgedrukt in aantallen werknemers en omzet per werknemer daalt het aantal functionarissen op het hoofdkantoor;
  2. locatie van het hoofdkantoor van de onderneming: ondernemingen in de Verenigde Staten hebben bijvoorbeeld grotere hoofdkantoren dan vergelijkbare ondernemingen in Europa en wel om twee redenen: Amerikaanse ondernemingen zijn actief in homogenere markten en Amerikaanse hoofdkantoren willen een meer uitgebreide en op detail gerichte invloed hebben;
  3. sturende rol van het hoofdkantoor: indien het hoofdkantoor zich richt op planning en invloed vanuit functionele gebieden en als de overeenkomsten tussen hoofdkantoor en businessunits toenemen dan neemt de omvang van het hoofdkantoor toe, omdat een homogenere groep business units het voor een hoofdkantoor makkelijker maakt om invloed te hebben enerzijds en het mogelijk is om tussen businessunits dwarsverbanden aan te brengen met het doel synergie te realiseren anderzijds;
  4. dienstverlenende rol van het hoofdkantoor: indien het hoofdkantoor meer een dientsverlenende rol heeft voor de business units, dan neemt de omvang van het hoofdkantoor toe. Voor diensten als juridische zaken, belastingen, interne accountantscontrole, opleidingen, ondernemingsplanning, public relations, ICT en onroerend goed wordt relatief veel uitbesteed. De specialisatie- en schaalvoordelen van de externe dienstverleners spelen hierbij een grote rol.
Bron: Eppink, D.J. (2001). Hoofdkantoren: hoofd- of bijrol?. Economisch Statistische Berichten, 86(4310), 428-431.