Onder de term businessmodel verstaan Jagersma, Van der Pijl & Raaijmakers (2001) een organisatievorm waarbij waarde wordt toegevoegd aan stakeholders door materiële en immateriële activa op een gegeven manier te combineren en onder de tern spin-out management een proces waarbij een nieuw ('start-up') dan wel bestaand ('going concern') organisatieonderdeel wordt afgescheiden van een moederonderneming, met als doel op een onafhankelijke manier (on)gerelateerde activiteiten te ontplooien, waarbij geprofiteerd wordt van de middelen van de moederonderneming.
Het aanpassingsvermogen van een onderneming is eerst en vooral een functie van het businessmodel van een onderneming, veel traditionele ondernemingen vissen daardoor achter het net. Een moederonderneming heeft met spin-outs vooral strategische in plaats van financiële doelstellingen.
Bron: Jagersma, P.K., Pijl, P. van den & Raaijmakers, M. (2001). Op weg naar een nieuw businessmodel. Holland Management Review, 76, 51-63.
Logboek Postgraduate Opleiding Management Consultant (PGO-MC)
Methoden en technieken naar thema:
- besturing van veranderingsprocessen (19)
- body of knowledge and skills (2)
- dienstenmarketing (8)
- entrepreneurship (5)
- financial reporting en governance (9)
- financieel economische besturing van organisaties (15)
- informatie- en communicatietechnologie en organisatieverandering (4)
- management (2)
- omgaan met dilemma's (7)
- ontwerp van organisatiestructuur (35)
- opening (15)
- organisatiecultuur en communicatie (15)
- praktijktheorie (15)
- strategie en verandering (10)
- strategisch human resource management (19)
- strategisch management (44)
- supply chain management (6)