Mahajan & Wind (1988) spreken over vier categorieën voor synergie (verkoopsynergie, productiesynergie, investeringssynergie en managementsynergie) en stelden de volgende vijf hypothesen samen:
- hoe groter de verkoopsynergie, hoe hoger de winstgevendheid van de businessunit;
- hoe groter de productiesynergie, hoe hoger de winstgevendheid van de businessunit;
- hoe groter de investeringssynergie, hoe hoger de winstgevendheid van de businessunit;
- hoe groter de managementsynergie, hoe hoger de winstgevendheid van de businessunit;
- de relatie tussen synergie en winstgevendheid is universeel en is gelijksoortig bij verschillende typen business.
Op basis van de onderzoeksresulaten kan geconcludeerd worden dat de relatie tussen synergie en winstgevendheid niet lineair is: synergie heeft een impact op de winstgevendheid, maar de grootte en richting van deze impact hangt af van de synergiecategorie en het type business.
Geconcludeerd kan worden dat verkoopsynergie en managementsynergie de grootste positieve impact op winstgevendheid hebben, dat investeringssynergie een neerwaards effect op de winstgevendheid heeft en dat productiesynergie - voor wat betreft het inkopen bij andere businessunits - eveneens een negatieve impact op de winstgevendheid heeft.
Bron: Mahajan, V. & Wind, Y. (1988). Business Synergy Does Not Always Pay Off. Long Range Planning, 21(1), 59-65.