Als in een organisatie diverse functionele specialismen moeten worden ingeschakeld om verschillende producten te fabriceren of diensten te leveren, die aan verschillende klantengroepen in diverse geografische gebieden worden afgezet, ontstaat de behoefte om de steeds complexer wordende organisatie tegelijkertijd naar elk van de gezichtspunten van verbijzondering en coördinatie in te richten. Het ontwerp van de organisatiestructuur dient een weerspiegeling te zijn van de strategie en zal ook dienovereenkomstig moeten worden georiënteerd. Keuzemogelijkheden zijn functies, producten, geografische gebieden en markten.
F-oriëntatie
Oriëntatie naar functies is te zien als een indeling naar functionele deskundigheidsgebieden. Daarin zijn gelijksoortige kennis en vaardigheden gebundeld. Het optimaal benutten van die verschillende deskundigheden vraagt om een goede samenwerking tussen lijnmanagers, hulpdiensten en stafspecialisten.
P-oriëntatie
Oriëntatie naar producten is wenselijk bij groei van het productassortiment door productverbetering en productontwikkeling. Dit vergt juist aandacht wanneer het niet alleen om meer producten gaat maar vooral om verschillende producten. Aangezien de ter beschikking staande middelen beperkt zijn, ontstaan er rond die producten afstemmingsproblemen.
G-oriëntatie
Oriëntatie naar geografische gebieden is nodig bij een grotere geografische spreiding van activiteiten over steden, provincies en rayons binnen de landsgrenzen of via internationalisatie: een spreiding over de grenzen heen, naar landen en werelddelen. Wordt voor spreiding van verkooppunten gekozen, met of zonder eigen productievestigingen, dan dient in het ontwerp van de organisatiestructuur uiteraard aandacht te worden geschonken aan de hieruit voortvloeiende afstemmingsproblematiek.
M-oriëntatie
Oriëntatie naar markten is wenselijk wanneer sprake is van afzet van producten over verschillende deelmarkten, marktsegmenten of groepen klanten met elk specifieke eigenschappen. Dit maakt het wenselijk om de verschillende klantengroepen via een specifieke aanpak tegemet te treden.
bron: Keuning, D. & Eppink, D.J. (2004). Management & Organisatie - Theorie en toepassing. Groningen: Stenfert Kroese.
Logboek Postgraduate Opleiding Management Consultant (PGO-MC)
Methoden en technieken naar thema:
- besturing van veranderingsprocessen (19)
- body of knowledge and skills (2)
- dienstenmarketing (8)
- entrepreneurship (5)
- financial reporting en governance (9)
- financieel economische besturing van organisaties (15)
- informatie- en communicatietechnologie en organisatieverandering (4)
- management (2)
- omgaan met dilemma's (7)
- ontwerp van organisatiestructuur (35)
- opening (15)
- organisatiecultuur en communicatie (15)
- praktijktheorie (15)
- strategie en verandering (10)
- strategisch human resource management (19)
- strategisch management (44)
- supply chain management (6)