Virtueel organiseren is een krachtig concept, de term "virtuele organisatie" ongelukkig gekozen. De term roept associaties op met een "hollow corporation" of een "broker", terwijl virtueel organiseren focust op de kracht van kennis en intellect bij waardecreatie. De aanpak die Venkatraman en Henderson schetsen onderkent drie onderling afhankelijke vectoren: virtual encounter, virtual sourcing en virtual expertise welke ondersteund worden door een krachtig en geïntegreerd IT-platform. De strategische logica van dit businessmodel is gelegen in de onderlinge afhankelijkheid van de vectoren. Zonder harmonie tussen de drie vectoren wordt het moeilijk - zo niet onmogelijk - om een effectieve strategie en organisatiestructuur te ontwerpen.
bron: Venkatraman, N. & Henderson, J.C. (1998). Real Strategies for Virtual Organizing. Sloan Management Review, 40(1), 33-48.
Logboek Postgraduate Opleiding Management Consultant (PGO-MC)
Methoden en technieken naar thema:
- besturing van veranderingsprocessen (19)
- body of knowledge and skills (2)
- dienstenmarketing (8)
- entrepreneurship (5)
- financial reporting en governance (9)
- financieel economische besturing van organisaties (15)
- informatie- en communicatietechnologie en organisatieverandering (4)
- management (2)
- omgaan met dilemma's (7)
- ontwerp van organisatiestructuur (35)
- opening (15)
- organisatiecultuur en communicatie (15)
- praktijktheorie (15)
- strategie en verandering (10)
- strategisch human resource management (19)
- strategisch management (44)
- supply chain management (6)