Reactie op de te bestuderen literatuur - Verandering via de lijnorganisatie (Larkin & Larkin, 1996)

Reaching and Changing Frontline Employees
Advies komt meestal neer op meer (communiceren), terwijl anders (communiceren) meer oplevert. Inhoudelijk: waarden versus feiten. Vorm: één-op-één versus groep. Communiceer daar waar de verandering wenselijk is (starten bij de top versus starten bij het middenmanagement). Waarom de keuze voor feiten: waarden laat je zien met acties, niet met woorden, feiten deel je mee met zo weinig mogelijk woorden (als dat niet kan, dan de verandering simplificeren).

What is true for people is true for organizations
Weinig vertrouwen in managers. Mensen in groepen beleven emoties heftiger dan individueel, terwijl het intellect afneemt. Massacommunicatie is massaal gereviewde communicatie en daardoor niet langer bruikbaar. Communiceer één-op-één op basis van geprinte feiten.

Bron: Larkin, T.J. & Larkin, S. (1996). Teaching and Changing Frontline Employees. Harvard Business Review, May-June, 95-104.

Reactie
Waarom we dit te weinig doen? Omdat één-op-één communiceren voor grote organisaties in de tijd vaak niet haalbaar lijkt, waar starten we? Omdat bij het starten bij middenmanagement de top haar leidinggevende functie geen invulling kan geven, hoe betrekken we de top? En wie bepaalt wat feiten zijn en wat niet?