Reactie op de te bestuderen literatuur - De kunst van waardecreatie door allianties (Doz & Hamel, 1998)

Het nieuwe alliantie spel
Primaire doelstellingen van allianties:

  1. Co-option
  2. Co-specialisatie
  3. Leren en internaliseren

'Nieuwe' allianties versus 'traditionele' joint ventures

  1. Strategische allianties sluiten beter aan op de bedrijfsstrategie dan joint ventures
  2. Joint ventures combineren huidige competenties en delen bekende risico's, terwijl allianties te maken hebben met grotere onzekerheden, zowel met betrekking tot de benodigde competenties als met de externe omgeving
  3. Allianties hebben vaak betrekking op meer dan één partner, terwijl joint ventures vaak bilateriaal van karakter zijn
  4. Allianties worden gebruikt bij het ontwikkelen van complexe systemen en oplossingen, niet slechts voor het ontwikkelen van één produkt
  5. Allianties zijn moeilijker om te managen, gegeven het feit dat ze met grote onzekerheid omgeven zijn, minder stabiel zijn en zich bevinden in de periferie van de organisatie

Waardecreatie

  • Kosten-baten analyse versus strategische beoordeling
  • De uitdaging van effectief co-specialiseren
  • Initiële organisatiestructuur in een evoluerend proces

De tijdstest

  • Vastgestelde doelstellingen in een bewegend veld
  • Enkelvoudige versus meervoudige overeenkomsten
  • Commitment versus alternatieven

In overeenstemming brengen van prioriteiten

  • Samenwerking versus concurrentie
  • Vertrouwen verus rationeel eigenbelang en gedeelde belangen

Managen van een netwerk van allianties

  • Een huwelijk versus realpolitik (beleid gericht op praktische, materiële belangen in plaats van ideële doelstellingen)
  • Enkelvoudige relaties versus netwerken van allianties

Waarde in allianties ontdekken

De logica van waardecreatie met allianties

Waardecreatie door co-option

  • Kritieke massa opbouwen
  • Schakelposities opbouwen

Waardecreatie door co-specialisatie

  • Een insider in nieuwe markten worden
  • Nieuwe kansen voor produkten of diensten creëren

Waardecreatie door leren en internaliseren

Bron: Doz, Y.L. & Hamel, G. (1998). Alliance Advantage. Cambridge: Harvard Business School Press.