Primaire doelstellingen van allianties:
- Co-option
- Co-specialisatie
- Leren en internaliseren
'Nieuwe' allianties versus 'traditionele' joint ventures
- Strategische allianties sluiten beter aan op de bedrijfsstrategie dan joint ventures
- Joint ventures combineren huidige competenties en delen bekende risico's, terwijl allianties te maken hebben met grotere onzekerheden, zowel met betrekking tot de benodigde competenties als met de externe omgeving
- Allianties hebben vaak betrekking op meer dan één partner, terwijl joint ventures vaak bilateriaal van karakter zijn
- Allianties worden gebruikt bij het ontwikkelen van complexe systemen en oplossingen, niet slechts voor het ontwikkelen van één produkt
- Allianties zijn moeilijker om te managen, gegeven het feit dat ze met grote onzekerheid omgeven zijn, minder stabiel zijn en zich bevinden in de periferie van de organisatie
Waardecreatie
- Kosten-baten analyse versus strategische beoordeling
- De uitdaging van effectief co-specialiseren
- Initiële organisatiestructuur in een evoluerend proces
De tijdstest
- Vastgestelde doelstellingen in een bewegend veld
- Enkelvoudige versus meervoudige overeenkomsten
- Commitment versus alternatieven
In overeenstemming brengen van prioriteiten
- Samenwerking versus concurrentie
- Vertrouwen verus rationeel eigenbelang en gedeelde belangen
Managen van een netwerk van allianties
- Een huwelijk versus realpolitik (beleid gericht op praktische, materiële belangen in plaats van ideële doelstellingen)
- Enkelvoudige relaties versus netwerken van allianties
Waarde in allianties ontdekken
De logica van waardecreatie met allianties
Waardecreatie door co-option
- Kritieke massa opbouwen
- Schakelposities opbouwen
Waardecreatie door co-specialisatie
- Een insider in nieuwe markten worden
- Nieuwe kansen voor produkten of diensten creëren
Waardecreatie door leren en internaliseren
Bron: Doz, Y.L. & Hamel, G. (1998). Alliance Advantage. Cambridge: Harvard Business School Press.