De behoefte aan een raamwerk voor visievorming
Visie is geen eenduidig begrip. Volgens Collins & Porras (1991) moet een visie een effect sorteren, aanspreken, motiveren, leiden tot een gedeeld organisatiedoel, inspireren en betekenis geven. In de praktijk is het vaak een saaie stroom woorden. De visie zou door de hele organisatie en voor iedere groep moeten worden geformuleerd zonder inconsistentie te creëren.
Visie is geen eenduidig begrip. Volgens Collins & Porras (1991) moet een visie een effect sorteren, aanspreken, motiveren, leiden tot een gedeeld organisatiedoel, inspireren en betekenis geven. In de praktijk is het vaak een saaie stroom woorden. De visie zou door de hele organisatie en voor iedere groep moeten worden geformuleerd zonder inconsistentie te creëren.
Visievorming
Richtinggevende filosofie: kernwaarden en -overtuigingen leiden tot de zin (purpose) van de onderneming en door deze te confronteren met de omgeving onstaat een ontastbaar beeld in de vorm van een missie, welke vertaald moet worden in een concreet beeld.
Missie
- Richtinggevend
- Gemeenschappelijke vijand
- Rolmodel
- Interne transformatie
- Omgeving
Bron: Collins, J.C. & Porras, J.I. (1991). Organizational Vision and Visionary Organizations. California Management Review, Fall, 30-52