- In de praktijk betekent kerncompetentie vaak een 'feel-good' oefening waarin niemand faalt.
- Inzetten op de duurzaamheid van de meeste kerncompetenties is riskant. Deze hebben een beperkte levensduur en leveren tijdelijk winst op.
- De grootste fout die managers maken bij het evalueren van competenties is het gebrekkig waarderen van het onderscheidend vermogen van de competenties ten opzichte van de competenties van concurrenten.
- Het is ironisch dat veel diversificatiepogingen stranden omdat organisaties kerncompetenties niet lijken te kunnen kopiëren.
Testen voor het bepalen van de geschiktheid van een competentie als basis voor een effectieve strategie
- De onnavolgbaarheidstest: is het moeilijk om de competentie te kopiëren?
- De duurzaamheidstest: hoe lang duurt het voordat de competentie in waarde daalt?
- De aanwendbaarheidstest: wie ontvangt de waarde die de competentie genereert?
- De vervangbaarheidstest: kan een unieke competentie door een andere competentie worden uitgespeeld?
- De competitieve suprioriteitstest: wiens competentie is werkelijk beter?
Strategische consequenties
Bron: Collis, D.J., & Montgomery, C.A. (1995). Competing on Resources: Strategy in the 1990s. Harvard Business Review, July-August, 118-128.