Reactie op de te bestuderen literatuur - Acquisitie management (Haspeslagh & Jemison, 1991)

Waardecreatie bezien vanuit een capaciteiten-perspectief

Perspectieven op ondernemingswaarde

  • Kapitaalmarktperspectief
  • Perspectief van andere principalen
  • Managersperspectief

Waardebeklinking versus waardecreatie

  • Hoe waarde gecreëerd wordt
  • Het vernieuwen van de capaciteiten van de organisatie
  • Hoe waarde beklonken wordt

Strategische acquisities vanuit een capaciteiten-perspectief

  • Acquisities en de mogelijkheden voor het overbrengen van capaciteiten: combinatievoordelen, delen van competenties, overbrengen van functionele of generieke managementvaardigheden
  • Acquisities en organisatorische vernieuwing: verbreding of verkenning van het speelveld
  • Acquisities en bedrijfsstrategieën: een capaciteit, platform of marktpositie acquireren

Het besluitvormingsproces rondom acquisitie begrijpen

Het besluitvormingsproces rondom acquisitie

Acquisitie en strategie

De kwaliteit van rechtvaarding bij acquisities

  • Kwaliteit van de strategische beoordeling
  • Breed gedeelde visie op purpose
  • Specificiteit van competentiebronnen en bijbehorende moeilijkheden
  • Aandacht voor organisatorische randvoorwaarden
  • De keuze van het tijdstip voor executie
  • Vaststelling van de maximale prijs

Acquisitie als keuzevraagstuk voor het alloceren van middelen

  • Wat acquisities met elkaar gelijk hebben
  • Hoe acquisities van elkaar verschillen
  • Hoe bedrijven dit compenseren

Moeilijkheden in het besluitvormingsproces rondom acquisitie

Procesgerelateerde moeilijkheden in het besluitvormingsproces rondom acquisitie

  • Gefragmenteerde specialistische perspectieven
  • Toenemend momentum voor het voltrekken van de transactie: toenemend persoonlijk commitment, geheimhouding en beperking en externe adviseurs
  • Meerduidige verwachtingen over kernaspecten van de acquisitie gedurende de onderhandelingen
  • Meervoudige motieven onder acquirerende managers

Kwaliteit van het proces van allocatie van middelen

  • Tijdshorizon van managers
  • Betekenisgeving van managers omtrent concurrentiestrategie
  • Substantiële betrokkenheid van het topmanagement
  • Analytische versus politieke besluitvorming
  • Concensusgerichte versus individualistische besluiten

Stijlen in het proces van allocatie van middelen en kwaliteit van rechtvaardiging van acquisitie

  • Stijlen in het proces van allocatie van middelen

Management van het besluitvormingsproces omtrent acquisitie

Identificatie van het belang van een separaat acquisitie proces

  • Type organisatie
  • Verwachtingen omtrent activiteitsniveau van acquisities
  • Type en diversiteit van te managen acquisities
  • Voorgeschiedenis en acquisitie ervaring huidig management

Organiseren van het besluitvormingsproces omtrent acquisitie

  • Vastleggen van visie op acquisitie in de bedrijfsstrategie: voordelen en beperkingen met betrekking tot formele (onder)zoek verrichtingen
  • Coördinatie van acquisities op corporate niveau: bemoedigen van een proactieve aanpak voor acquisities, fungeren als een clearinghouse (coördinatiecentrum) voor acquisitiemogelijkheden, kweken van een intern leerklimaat en voorzien van professionele ondersteuning in het acquisitieproces

Realiseren van een corporate acquisitie functie

  • Eerste stappen
  • Realiseren van een werkproces

Organiseren ten behoeve van een specifieke acquisitie

Monitoren van acquisities op bedrijfsniveau

Multibusiness acquisities leiden

Bron: Haspeslagh, P.C. & Jemison, D.B. (1991). Managing Acquisitions. New York: The Free Press.