Reactie op de te bestuderen literatuur - Concurrentievoordeel opbouwen met interne samenwerking (Beer & Nohria, 2000)

Concurrentievoordeel opbouwen met interne samenwerking: schaal en reikwijdte leveren nauwelijks concurrentievoordeel op (oorzaak: globalisering?) interne samenwerking vergroten wel omdat het tot efficiëntere inzet van middelen leidt (kostenbesparing en omzetvergroting door best practices uit te wisselen, interne kennisdeling en kruisbestuiving leiden tot best practices). Vreemd genoeg wordt ook schaal (collectief handelen) genoemd als voordeel van interne samenwerking.

Obstakels
  • onwil om hulp van anderen te krijgen
  • onkunde om kennis te vinden
  • onwil om anderen te helpen
  • onkunde om kennis te delen
Instrumenten
  • leiderschap, waarden en doelen (motiveren en voorbeeldfunctie)
  • personeelsbeleid (motiveren)
  • horizontale mechanismen tussen bedrijfsonderdelen (faciliteren door informatievoorziening en x-organizational teams te formeren)

Nadeel

  • resultaatrichteloosheid van interne samenwerking

Oplosssing

  • gedegen managment (delegeren en prioriteren)

Bron: Beer, M. (red.) & Nohria, N. (red.) (2000). Breaking the Code of Change. Boston: Harvard Business School Press.

Reactie
Beer & Nohria hebben het over interne samenwerking maar bedoelen wellicht kennismanagement. Wie houdt zicht op alle kennisdelende initiatieven en hoe meet je resultaten van kennisdeling?