Van hype naar hype als symptoom van onzekerheid en desoriëntatie en versterkt door concurrentie tussen auteurs en adviseurs. Centraal en decentraal. Sturing en zelforganisatie.
Centraal: doelen stellen en communiceren, ontwikkelen resultaatverantwoordelijke eenheden, interdependenties kiezen op basis van concurrentievoordeel.
Decentraal: doelen stellen in samenhang met centrale doel, vaststellen resultaatsindicatoren, kiezen welke middelen in te zetten voor resultaatverbetering, uitbesteden ondersteunende diensten zonder concurrentievoordeel.
Bron: Mastenbroek, W.F.G. (1995). Er is geen nieuw type organisatie. Holland Management Review, 44, 87-95.
Reactie
Wat zijn centrale doelen? En wat decentrale doelen? Is dit voor iedere organisatie gelijk? Dat lijkt me het lastigste dilemma, de overige punten volgen indien deze strijd bevochten is.
Logboek Postgraduate Opleiding Management Consultant (PGO-MC)
Methoden en technieken naar thema:
- besturing van veranderingsprocessen (19)
- body of knowledge and skills (2)
- dienstenmarketing (8)
- entrepreneurship (5)
- financial reporting en governance (9)
- financieel economische besturing van organisaties (15)
- informatie- en communicatietechnologie en organisatieverandering (4)
- management (2)
- omgaan met dilemma's (7)
- ontwerp van organisatiestructuur (35)
- opening (15)
- organisatiecultuur en communicatie (15)
- praktijktheorie (15)
- strategie en verandering (10)
- strategisch human resource management (19)
- strategisch management (44)
- supply chain management (6)