- Marktpenetratie: autonome groei door het versterken van de bestaande dienstverlening in de bestaande markt
- Consolidatie: gekochte groei van de bestaande dienstverlening in de bestaande markt door overname van een concurrent
- Marktvernieuwing: autonome groei door het veroveren van een nieuwe markt met de bestaande dienstverlening
- Horizontale integratie: gekochte groei door het veroveren van een nieuwe markt door overname van een nieuwe concurrent of partner
- Productvernieuwing: autonome groei met nieuwe producten of diensten binnen de huidige markt
- Horizontale diversificatie: gekochte groei door het aanbieden van nieuwe producten of diensten binnen de huidige markt door overname van een nieuwe concurrent of partner
- Diversificatie: autonome groei door het verkennen van een nieuw marktsegment met nieuwe producten of diensten
- Voorwaartse verticale integratie: gekochte groei door het verkennen van een nieuw marktsegment met nieuwe producten of diensten door overname van een bestaande klant
- Achterwaartse verticale integratie: gekochte groei door het verkennen van een nieuw marktsegment met nieuwe producten of diensten door overname van een bestaande toeleverancier of partner
Logboek Postgraduate Opleiding Management Consultant (PGO-MC)
Negen strategische groeiopties
Methoden en technieken naar thema:
- besturing van veranderingsprocessen (19)
- body of knowledge and skills (2)
- dienstenmarketing (8)
- entrepreneurship (5)
- financial reporting en governance (9)
- financieel economische besturing van organisaties (15)
- informatie- en communicatietechnologie en organisatieverandering (4)
- management (2)
- omgaan met dilemma's (7)
- ontwerp van organisatiestructuur (35)
- opening (15)
- organisatiecultuur en communicatie (15)
- praktijktheorie (15)
- strategie en verandering (10)
- strategisch human resource management (19)
- strategisch management (44)
- supply chain management (6)