Negen strategische groeiopties

  1. Marktpenetratie: autonome groei door het versterken van de bestaande dienstverlening in de bestaande markt
  2. Consolidatie: gekochte groei van de bestaande dienstverlening in de bestaande markt door overname van een concurrent
  3. Marktvernieuwing: autonome groei door het veroveren van een nieuwe markt met de bestaande dienstverlening
  4. Horizontale integratie: gekochte groei door het veroveren van een nieuwe markt door overname van een nieuwe concurrent of partner
  5. Productvernieuwing: autonome groei met nieuwe producten of diensten binnen de huidige markt
  6. Horizontale diversificatie: gekochte groei door het aanbieden van nieuwe producten of diensten binnen de huidige markt door overname van een nieuwe concurrent of partner
  7. Diversificatie: autonome groei door het verkennen van een nieuw marktsegment met nieuwe producten of diensten
  8. Voorwaartse verticale integratie: gekochte groei door het verkennen van een nieuw marktsegment met nieuwe producten of diensten door overname van een bestaande klant
  9. Achterwaartse verticale integratie: gekochte groei door het verkennen van een nieuw marktsegment met nieuwe producten of diensten door overname van een bestaande toeleverancier of partner