"De zoektocht naar de kleinste ingreep met de grootste impact"
"Een ode aan de verwondering"
"Objectivitieit is niets anders dan concensus over subjectiviteit"
Hanke Lange en Hans de Sonnaville, Vrije Universiteit Amsterdam, 2005
Acht adviesvragen als startpunt voor mijn adviesprofiel
- Hoe bestuur ik mijn organisatie adequaat?
- Hoe concretiseer ik mijn bedrijfsstrategie?
- Hoe blijf ik voldoende concurrerend?
- Waar kan ik efficiënter en / of effectiever werken?
- Hoe voer ik veranderingen door?
- Waar kan ik kosten reduceren en / of opbrengsten vermeerderen?
- Hoe vergroot ik mijn toegevoegde waarde in relatie met alle stakeholders?
- Hoe goed presteer ik werkelijk?
Hoe schrijf ik mijn eigen elevator pitch?
Beantwoord de volgende vragen in simpele bewoordingen en zonder jargon:
- Wat doe ik graag?
- Hoe doe ik dat goed?
- Waarop wordt ik gewaardeerd?
ad 1. Wat ik graag doe is vanuit kennis en kunde commerciële organisaties adviseren over strategische vraagstukken. De ervaring die ik daarmee opdoe leidt tot nieuwe inzichten en uitbreidingen in mijn professionele netwerk.
ad 2. Om tot een succesvol adviesresultaat te komen investeer ik tijd in opleiding, training en reflectie. Daarmee blijf ik bij en zorg ik voor een continu leereffect. De verschillende opdrachten die ik heb uitgevoerd hebben met elkaar gemeen dat ze plaatsvonden binnen commerciële omgevingen. Daarmee heb ik veel affiniteit opgebouwd. Binnen adviestrajecten weet ik theoretische modellen en concepten te vertalen naar de specifieke context van de opdracht. De belangrijkste inzichten die ik heb opgedaan binnen mijn advieswerk hebben allemaal met elkaar gemeen dat ze zijn ontstaan in relatie met de opdrachtgever. Ik vind het belangrijk hier ook na een opdracht op terug te kijken en deze kennis te delen binnen mijn netwerk.
ad 3. Ik word gewaardeerd om mijn oorspronkelijkheid, kennis, kunde en ambitie tot resultaten te komen.
Hoe verwerft de adviseur macht?
- Hoe sluit de adviseur coalities? Door complimenten te geven (ere wie ere toekomt).
- Hoe gaat de adviseur bondjes aan? Door reciprociteit in praktijk te brengen.
- Hoe wint hij anderen voor zijn ideeën en belangen? Door zelf om advies te vragen, zich te laten beïnvloeden.
- Hoe blijft de adviseur overeind in conflictsituaties? Door discomfort te kunnen hanteren, door strijd zuinig en selectief te kiezen, door zaak en persoon te scheiden, door bewustzijn over de beste optie zonder overeenkomst (plan B) en door zelfcensuur te beperken.
Tip van medestudenten BOMC (VU, 2005)
Door meer aan te sluiten bij de gemeenschappelijke kenmerken en meningen van de groep en dan de eigen inbreng toe te voegen heb je meer impact met behoud van je authenticiteit.
Vragen om tot de kern van de adviesvraag door te dringen
- Waar zou u het over willen hebben?
- Wat is precies volgens u de opdracht?
- Waar kan ik u het meest plezier mee doen?
- Wat is volgens u de kern van het vraagstuk?
- Wanneer is deze opdracht in uw ogen succesvol?
- Wat is uw bijdrage daarin?
- Wie is hier de opdrachtgever, de doelgroep, waar liggen welke verantwoordelijkheden?
- Welke informatie kan ik krijgen?
- Wie kan ik spreken?
- Wat doen we niet?
- Wat als we niets doen?
Wat zijn de belangrijkste elementen in een eerste gesprek?
- Interactie (monoloog leidt tot monoloog)
- Informatie (aannames expliciteren)
- Context
- Vertrouwen (geloofwaardigheid, gevoel van nabijheid, betrouwbaarheid en eigen belang)
- Structuur (lengte, essentie)
- Balans (persoon versus inhoud van het vraagstuk)
- Inhoud, proces, procedure
- Informatiebehoefte andere partij
- Luisteren, samenvatten en doorvragen
- Een opdrachtgever wil weten: "Gaat hij mij helpen?", "Begrijpt hij mijn probleem?" en "Heb ik er wat aan?"