- Volgens Pieter Klaas Jagersma is één van dominante logica's in het adviesvak dat als de adviseur adviseert rondom meer fundamentele problemen, zijn beloning ook hoger is.
- Het expertadviesmodel is meer gericht op de oorzaak dan op het probleem, waarbij de historische context van groot belang is. Door transparantie en eenvoud bereikt de adviseur complexiteitsreductie. Pas bij powerful simplifications op voor de valkuil oversimplification. Verschillende methoden leiden tot verschillende adviezen, bij de expertbenadering is de voorbereidingsfase van alle fasen in het adviesproces de meest belangrijke.
- De adviseur versus de ingenieur: "Welke richting gaat het op?" versus "Kan het nog efficiënter?"
- De beste rapporten zijn kort en bondig. Alles los van de conclusie kan in de bijlagen geplaatst worden. Rapporten zijn de resultante van schrijven en spiegelen, en kwalitatieve en kwantitatieve analyse.
- De evaluatie van een adviestraject is gericht op het financieel rendement van het advies.
- De opbrengsten van adviseurs kunnen worden geïnvesteerd in faciliteiten ten behoeve van het optimaliseren van de voor de adviseur ondersteunende middelen.
- De leercurve is een bruikbaar instrument om de gemiddelde kosten per unit output af te zetten tegen het totaal geproduceerde aantal units output. De aldus ontstane curve vertegenwoordigd een snelheid, die industrieafhankelijk is.
- Strategische inductie: descriptief strategieproces versus strategische deductie: uitvoeringsgerichte of toetsende inhoud van de strategie.
- Efficiëntie (doelmatigheid) vormt de basis voor effectiviteit (doelgerichtheid) welke een voorwaarde is voor innovatie.
- Fundamenten van het vakgebied strategisch management: de leercurve (Henderson), de growth/share matrix (Henderson), industry attractiveness (Porter), structure follows strategy: strategie, doelstellingen, acties, middelen, SWOT, kritische succesfactoren - gebaseerd op strengths en weaknesses (Chandler) en product-marktcombinaties, groeivector, diversificatie, conccurrentievoordeel, synergie en make or buy (Ansoff).
- Onderzoek binnen het vakgebied strategisch management: relatief jong onderzoeksgebied, case methodiek (Harvard style) stamt uit 1912, kenmerken zijn holisme en eclectisisme, het richt zich op het vraagstuk van fit (alignment) tussen strategie en omgeving en het is een kapstokvak.
- Relevante journals van het vakgebied strategisch management: Long Range Planning en Strategic Management Journal (specifiek), Harvard Business Review, Sloan Management Review, California Management Review en Holland Management Review (generiek) en MAB - Maandblad voor accountancy en bedrijfseconomie, M&O - Tijdschrift voor Management en Organisatie en Economisch Statistisch Bulletin (academisch).
- Onderzoek van Porter heeft ons geleerd dat organisatorische prestaties gemiddeld voor 55% afhankelijk zijn van de aantrekkelijkheid van de bedrijfstak (context), voor 20% afhankelijk zijn van de positionering van de organisatie (strategie), voor 10% afhankelijk zijn van het realiseren van het potentieel aan interne synergie en voor 15% afhankelijk zijn van het realiseren van het potentieel aan externe synergie (besturing).
- Criteria voor het beoordelen van een strategie: expliciet/impliciet, geprioriteerd/ongeprioriteerd, consistent/inconsistent, communicatief/niet-communicatief en verantwoordelijk/niet-verantwoordelijk.
- Speltheorie gaat over het spel van zet en tegenzet (zichtbare elementen van concurrenten), perceptie, scope, tijd en het verleden van de spelers.
- Een missie heeft een as-is karakter, een visie een to-be karakter. Daarmee is een visie de stuwende kracht binnen een organisatie en de bron voor het toekomstig bestaansrecht.
- PARTS van het competitieve spel: players, added value, rules, tactics en scope.
- Het formuleren van een visie is lastig, evenals het zich onderscheiden op basis van een visie. Het gaat bij een visie om de nitty gritty details en die zitten verstopt in woorden. Hoofdcomponenten van een visie: van as-is naar to-be (een goede visie is dynamisch omdat wordt uitgenodigd tot het uitvoeren van acties om de visie te bewerkstelligen), leiderschap, impact (rendement, welvaart). Doorlooptijd voor visievorming is één jaar. Wie trek je aan met je visie? En wie stoot je af met je visie? Vermijd statements!
- Criteria voor het beoordelen van een visie: organisch (vanuit de CEO), egocentrisch, onderscheidend, reproduceerbaar, kort, woorden zorgvuldig gekozen en haalbaar.
- Doelen van een visie: sneller betere strategische en operationele besluiten nemen, veranderingen accellereren en promoten, basisingrediënt van ieder strategisch plan en motiveren en inspireren van individuen en groepen.
- Het veranderen van een visie is alleen mogelijk als het heel goed of heel slecht gaat met een onderneming.
- Omdat de concurrentie meeleest gaan ondernemingen over tot een interne en een externe visie. Het hebben van een visie is een eigenschap, het realiseren van een strategie een vaardigheid. Het is interessant om een visie van een opdrachtgever te plaatsen tegenover visies van concurrenten.
- Zeer relevante vraag: "Wat is de dominante logica binnen een organisatie?"
- Binnen een organisatie zijn vaak vijf tot tien medewerkers aan te duiden als cultuurdragers, pivotal players of informele leiders. Het betrekken van deze medewerkers is voor het succes van het advies van groot belang: wie vormen de toekomstige topmanagers van de onderneming?
- De beste professionals leveren de beste prestaties onder tijdsdruk. Als een organisatie haar visie vervult en er is geen nieuwe stuwende kracht, dan gaan de toptalenten als eerste weg.
- Formering (informeel, onbewust) versus formulering (formeel, bewust).
Waardering
- Introductie van de term allocentrisme (verplaats je in de ander), allo=allemaal.
- Introductie van not-to-do-lijstjes naast to-do-lijstjes.
- Verzoek aan mij: "Kom nou eens met een inhoudelijke tegenopmerking"
- Veel management consultants zijn niet innovatief, gemakzuchtig en niet op zoek naar externe prikkels. Zij lijden daardoor aan een gebrek aan verbeeldingskracht.
- Waarom zijn startende ondernemers weinig concreet over hun te behalen marge?