Pieter Klaas Jagersma, inleiding Strategisch Management
- Kernwoorden in de ontwikkeling van het vakgebied strategisch managemennt: transparantie, sterkten en zwaktenm schaarste en beheersing van marktkrachten en de toekomst door planning.
- Wetenschappelijke start in 1912 met een Business Policy course aan Harvard University, welke opgebouwd was uit functionele collegereeksen als accounting, operations en finance en werkte met de case method.
- McKinsey&Company en Bain zijn spin-offs van de Boston Consulting Group.
- Eisen aan succesvol strategisch management: focus (op de klantvraag), fit (tussen willen en kunnen), fitness (van de front- en back-office) en flexibiliteit (van de hele organisatie).
- Vijf kernwoorden van een concurrentiestrategie: acties (wat zal ons onderscheiden?), houdbaarheid (duurzame positie die niet snel kan worden gekopieerd), reputatie (aandacht aan stakeholders, lagere kosten of meer toegevoegde waarde), concurrentie (acties en reacties) en klanten (kennis van koopmotieven).
- Missie = het antwoord op de vraag "What is our business?" (Drucker)
- Missie (wie zijn we?), visie (waar gaan we naartoe?) en strategie (hoe komen we daar?)
- Een visie moet met de juiste boodschap, middels het juiste medium op het juiste moment worden gecommuniceerd, waarbij al deze criteria situationeel bepaald zijn en met name afhankelijk van de ontvangende partij.