- Vechtgedrag, vluchtgedrag, paarvorming, afhankelijkheid en tegenafhankelijkheid zijn vormen van weerstand (Experiences in Groups, Bion, 1974);
- De oorzaak van het probleem beheersing (hoog) versus autonomie (laag) ligt in het tekort aan ervaring van wederzijdse afhankelijkheid (Organisatieadviseurs en macht, Mastenbroek, 1986);
- Communicatie van ‘lastige’ klanten richting adviseurs bevatten drie verscholen boodschappen: ik betwijfel uw deskundigheid, ik heb geen probleem en hier valt niets te veranderen (Lastige klanten: een interactioneel gezichtspunt, Hendriks, 1987).
Drie paradoxale benaderingen van omgaan met weerstand:
- Weestand accepteren en bevestigen in plaats van haar bestrijden;
- Extrapoleren of meegaan met de weerstand tot de cliënt zelf niet verder wil;
- Voorschrijven van het probleem (of de weerstand) aan de cliënt, waardoor deze zich eraan gaat onttrekken door zelf naar oplossingen te zoeken.
Bron: Kloosterboer, P. & Vliert, E. van de (1987). Andersom interveniëren bij weerstand. M&O, tijdschrift voor Management & Organisatie, 41(3), 134-146.