Ontwikkeling "praktijktheorie"

Human Resource Management is één van de zes primaire managementgebieden.

De HRM-kern
Perspectief 1: Bemensing, motivatie, legitimering en verdeling
Kernwoorden: most-preferred en least-preferred co-worker (MPC en LPC), groepsdynamica, cultuur, het onderbouwen van arbeidsvoorwaarden (afbreukrisico, omzetverantwoordelijkheid, span of control).

Perspectief 2: Transactie, leidinggeven en transformatie
Kernwoorden: ruilrelaties, machtsrelaties, het opleiden en veranderen van organisaties.

Beïnvloedingsfactoren van HRM
In ieder geval: klanten, strategie, (top)management, aandeelhouders, administratie, individuele medewerkers, individuele managers, primair proces, CAO van de sector, OR, vakbond, overheid.

Vraag: welke eisen stelt deze beïnvloedingsfactor aan het managen van de medewerkers van de organisatie?
Bijvoorbeeld: aandeelhouders bemoeien zich met het salaris van de top, klanten willen langdurige relaties kunnen opbouwen met medewerkers, het primair proces stelt eisen aan de HR-functie, de individuele medewerker wil vaak andere zaken dan de hetgeen in de vaste afspraken is vastgelegd, de invloed van zorg, levensloop, bijtelling en belastingen wordt vaak nonchalant weggenuanceerd etc.

HRM-raamwerk



Wat is het dominate denken binnen de HR afdeling?

  1. De HRM strategie volgt de bedrijfsstrategie: van buiten naar binnen
  2. De bedrijfsstrategie volgt de HRM strategie: van binnen naar buiten
  3. HRM is een vraagvariabele en heeft geen relatie met de bedrijfsstrategie

Joep Bolweg over adviseurs
De intake tussen opdrachtgever en adviseur is in enige mate mysterieus: op basis van een kort gesprek wordt een offerte van meer dan tien pagina's geschreven die enkele tonnen kan kosten. Dit kun je betitelen als arrogantie van de adviseur. Tegelijkertijd wil de opdrachtgever een expertadviseur.

Sessie mentorgroep
Besproken tijdens deze sessie: invulling mentorgroep, terugblik op laatste blok (evaluatie en leermomenten) en onderscheidend vermogen van adviseurs.

Verdieping is mogelijk in kennis- en vakinhoudelijke zin. Voor de mentorgroep geldt dat voor beide het principe van give and get geldt: eerst brengen, dan halen. Eigen inbreng wordt gewaardeerd, bijvoorbeeld een case op één a4tje, een standaard zullen we hiervoor niet gebruiken. Want hoe minder standaardisatie, hoe groter dus de diversiteit en hoe meer weerstand en dus groei dat oplevert. Meer diversiteit leidt anders gesteld tot een positiever leerklimaat.

Een expertmatige aanpak voor adviesopdrachten wordt besproken. Een dergelijke aanpak voorziet voor 90% in de oplossingsrichting door het geven van zekerheid (expliciete kennis, wetenschappelijke bagage in de vorm van artikelen en ervaringen) en voor 10% door het creëren van onzekerheid. In onrust is het lastig om draagvlak te krijgen. Als je als adviseur impact wil hebben heb je oog voor zowel quick wins als de lange termijn: oplossingen dienen zowel op de korte als lange termijn toegevoegde waarde te leveren. Dit betekent snel komen met acties en oplossingen en de tijd als grootste tegenstander beschouwen. De kern van het adviseur zijn is zorgen dat een klant weer vertrouwen in de toekomst krijgt.

Hoe hoger in de organisatie, hoe moeilijker het is om jonge consultants in te zetten. Tevens wordt authenticiteit belangrijker naarmate je hogerop in de opdrachten komt. Over durf en intelligentie: durf zit in je genen, intelligentie zit in leren, opleidingen en interactie binnen een netwerk. Existentie is het resultaat van de omgeving waarin je beweegt. Kies je mentoren, wees receptief (ontvankelijk) met een groot absorptievermogen, vergroot je empathisch vermogen en heb oog voor onderlinge verhoudingen. Bekijk de omgeving waarin je adviseert vanuit de perspectieven 'huidige situatie' en 'gewenste situatie'.

Zes bouwstenen voor een goed artikel


  1. Plaform voor praktijktheorie (eigen paradigma)
  2. Veranderkundig inzicht
  3. Wetenschappelijke diepgang
  4. In beginsel publiceerbaar
  5. Consistentie in paragrafen (kop-romp-staart, inductief óf deductief, wetenschappelijk óf toepassingsgericht)
  6. Presentatie (interactie) en discussie (verdediging)

De mens is de kern van het organisatieadviesvak, dus het blok strategisch human resource management is de belangrijkste van de studie.

De opleiding PGOMC kent een gelaagdheid van content naar context en die gelaagdheid is de grootste kwaliteit van de opleiding. Reflectie op de stijl van de docent (Past de stijl bij de adviesomgeving waarbinnen hij akteert? Kan ik dat? Hoe absorbeer ik?) in de vorm van opbouwend of afbrekend commentaar. Recensie van de kern (inhoud) van het blok door voor jezelf de vraag te beantwoorden wat het interessantste deel is (de boodschapper of de boodschap?).