Checklist voor variabelen in de omgeving, bruikbaar bij een Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats (SWOT) analyse.
- Veranderingen in de samenleving
Veranderende voorkeuren van de klant - hebben gevolgen voor de vraag naar een product of het ontwerp ervan
Trends in de bevolking - hebben gevolgen voor distributie, vraag naar een product of het ontwerp ervan - Veranderingen bij de overheid
Nieuwe wetgeving - is van invloed op de productiekosten
Nieuwe prioriteiten bij de wetshandhaving - beïnvloeden investeringen, producten, de vraag - Economische veranderingen
Rente-ontwikkeling - heeft gevolgen voor uitbreidingen, kosten vreemd vermogen
Wisselkoers - heeft gevolgen voor binnenlandse en buitenlandse vraag, winst
Reële inkomensontwikkeling - heeft gevolgen voor de vraag - Veranderende concurrentieverhoudingen
Invoering van nieuwe technologie - heeft effect op de kostenpositie, productiekwaliteit
Nieuwe concurrenten - zorgen voor andere prijzen, veranderingen in marktaandelen, winstmarge
Prijsveranderingen - hebben gevolgen voor marktaandelen, winstmarge
Nieuwe producten - zijn van invloed op de vraag en de uitgaven aan reclame - Verandering leverancier
Veranderingen in de inputkosten - effect op de prijzen, de vraag, de winstmarge
Veranderingen in de aanvoer - hebben gevolgen voor productieprocessen, benodigde investeringen
Veranderingen in het aantal leveranciers - hebben effect op de kosten, beschikbaarheid van goederen - Veranderingen in de markt
Nieuwe toepassing van producten - met gevolgen voor de vraag en capaciteitsbenutting
Nieuwe markten - hebben consequenties voor distributiekanalen, de vraag, capaciteitsbenutting
Productveroudering - heeft gevolgen voor prijzen, de vraag, de capaciteitsbenutting
Checklist voor het bepalen van sterke en zwakke punten, bruikbaar bij een Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats (SWOT) analyse.
- Marketing: productkwaliteit, aantal productielijnen, productdifferentiatie, marktaandeel, prijsbeleid, distributiekanalen, promotieprogramma's, klantenservice, marktonderzoek, reclame, verkoop
- Onderzoek en ontwikkeling: op productgebied, op procesgebied, proefinstallaties
- Managementinformatiesystemen: snelheid en reactievermogen, kwaliteit van huidige informatie, uitbreidingsvermogen, gebruiker-georiënteerd systeem
- Managementteam: vaardigheden, gelijkgezindheid van normen en waarden, teamgeest, ervaring, samenwerking of inspanning
- Bedrijfsvoering: greep op grondstoffen, productiecapaciteit, kostenstructuur van de productie, installaties en uitrusting, voorraadbewaking, kwaliteitscontrole, efficiënt energiegebruik
- Financiën: financiële hefboom, operationele hefboom, balansverhoudingen, relaties met aandeelhouders, belastingsituatie
- Personeel en organisatie: vaardigheden van het personeel, personeelssystemen, personeelsverloop, moreel van het personeel en ontwikkeling van het personeel