Kansen en bedreigingen en sterke en zwakke punten (Power et al., 1986)

Kansen en bedreigingen (extern)
Checklist voor variabelen in de omgeving, bruikbaar bij een Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats (SWOT) analyse.
  1. Veranderingen in de samenleving
    Veranderende voorkeuren van de klant - hebben gevolgen voor de vraag naar een product of het ontwerp ervan
    Trends in de bevolking - hebben gevolgen voor distributie, vraag naar een product of het ontwerp ervan
  2. Veranderingen bij de overheid
    Nieuwe wetgeving - is van invloed op de productiekosten
    Nieuwe prioriteiten bij de wetshandhaving - beïnvloeden investeringen, producten, de vraag
  3. Economische veranderingen
    Rente-ontwikkeling - heeft gevolgen voor uitbreidingen, kosten vreemd vermogen
    Wisselkoers - heeft gevolgen voor binnenlandse en buitenlandse vraag, winst
    Reële inkomensontwikkeling - heeft gevolgen voor de vraag
  4. Veranderende concurrentieverhoudingen
    Invoering van nieuwe technologie - heeft effect op de kostenpositie, productiekwaliteit
    Nieuwe concurrenten - zorgen voor andere prijzen, veranderingen in marktaandelen, winstmarge
    Prijsveranderingen - hebben gevolgen voor marktaandelen, winstmarge
    Nieuwe producten - zijn van invloed op de vraag en de uitgaven aan reclame
  5. Verandering leverancier
    Veranderingen in de inputkosten - effect op de prijzen, de vraag, de winstmarge
    Veranderingen in de aanvoer - hebben gevolgen voor productieprocessen, benodigde investeringen
    Veranderingen in het aantal leveranciers - hebben effect op de kosten, beschikbaarheid van goederen
  6. Veranderingen in de markt
    Nieuwe toepassing van producten - met gevolgen voor de vraag en capaciteitsbenutting
    Nieuwe markten - hebben consequenties voor distributiekanalen, de vraag, capaciteitsbenutting
    Productveroudering - heeft gevolgen voor prijzen, de vraag, de capaciteitsbenutting
Sterke en zwakke punten (intern)
Checklist voor het bepalen van sterke en zwakke punten, bruikbaar bij een Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats (SWOT) analyse.
  1. Marketing: productkwaliteit, aantal productielijnen, productdifferentiatie, marktaandeel, prijsbeleid, distributiekanalen, promotieprogramma's, klantenservice, marktonderzoek, reclame, verkoop
  2. Onderzoek en ontwikkeling: op productgebied, op procesgebied, proefinstallaties
  3. Managementinformatiesystemen: snelheid en reactievermogen, kwaliteit van huidige informatie, uitbreidingsvermogen, gebruiker-georiënteerd systeem
  4. Managementteam: vaardigheden, gelijkgezindheid van normen en waarden, teamgeest, ervaring, samenwerking of inspanning
  5. Bedrijfsvoering: greep op grondstoffen, productiecapaciteit, kostenstructuur van de productie, installaties en uitrusting, voorraadbewaking, kwaliteitscontrole, efficiënt energiegebruik
  6. Financiën: financiële hefboom, operationele hefboom, balansverhoudingen, relaties met aandeelhouders, belastingsituatie
  7. Personeel en organisatie: vaardigheden van het personeel, personeelssystemen, personeelsverloop, moreel van het personeel en ontwikkeling van het personeel
Bron: Power, D.J., Gannon, M.J., McGinnis, M.A. & Schweiger, D.M. (1986). Strategic Management Skills. Reading: Addisson-Wesley.