Ontwikkeling "praktijktheorie"

Sessie mentorgroep
Vergelijk "Gaat het goed?" (stilte, rondkijkend) met "Hoe gaat het? Goed? Mooi.".
  • Pas op met impliciete veronderstellingen over het publiek ("Dat begrijpt men toch wel.")
  • Neem het publiek (of de lezer) mee aan de hand
  • Bouw een relatie op met het proces in plaats van resultaatgericht denken
  • Expliciteren van wat je wil zeggen is heel moeilijk (een gevecht met het papier), zo niet kunst
  • Partieel adviseren versus big bang adviseren ("Een delicaat gerecht slik je ook niet in één keer door")
  • Tussen communiceren (interactief) en presenteren (eenrichtingsverkeer) bestaat een groot verschil
  • Als je niets betaald krijgt ben je ook niets waard

Clichés zijn vijgenbladen van onvermogen
De beroepsgroep van organisatieadviseurs heeft grote overeenkomsten met de advocatuur, investerdeers, ingenieurs en accountants. Oog hebben voor de maatschappelijke relevantie van een artikel is zeer belangrijk.

Interessant onderwerp voor een artikel: onderscheidend vermogen binnen het organisatieadviesvak (weinig wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, "prehistorisch vak"). Kun je het onderscheidend vermogen meten? En relateren aan succes?