- Ontwerp: een proces van concipiëring - zorg voor aansluiting
- Planning: een formeel proces - formaliseer
- Positionering: een analytisch proces - analyseer
- Ondernemerschap: een visionair proces - schep een visie
- Kennisverwerving: een geestesproces - ga er mee om of maak het
- Leren: een proces in wording - leer
- Politiek: een onderhandelingsproces - verkoop
- Cultuur: een maatschappelijk proces - voeg je
- Omgeving: een reactief proces - reageer
- Configuratie: een transformatieproces - integreer en transformeer
ad 1. Bronnen: Selznick, P., Newman, W.H. en Andrews, K.R., basisdiscipline: geen
ad 2. Bronnen: Ansoff, H.I., basisdiscipline: ruimtelijke ordening, systeemtheorie en cybernetica
ad 3. Bronnen: Schendel, D.E., Hatten, K.J. en Porter, M.E., basisdiscipline: economie en militaire geschiedenis
ad 4. Bronnen: Schumpeter, J.A. en Cole, A.H., basisdiscipline: geen
ad 5. Bronnen: Simon, H.A. en March, J.G., basisdiscipline: psychologie (cognitief)
ad 6. Bronnen: Lindblom, C.E., Cyert, R.M., March, J.G., Weick, K.E., Quinn, J.B., Prahalad, C.K. en Hamel, G., basisdiscipline: geen, chaostheorie
ad 7. Bronnen: Allison, G.T., Pfeffer, J., Salancik, G.R. en Astley, W.G. , basisdiscipline: politicologie
ad 8. Bronnen: Rhenman, E. en Normann, R., basisdiscipline: antropologie
ad 9. Bronnen: Hannan, M.T. en Freeman, J., basisdiscipline: biologie
ad 10. Bronnen: Chandler, A.D., Mintzberg, H., Miller, D., Miles, R.E. en Snow, C.C., basisdiscipline: geschiedenis
Openen van de scholen
Eén proces, of verschillende benaderingen
Evolutie van strategie?
Op zoek naar strategisch management
Mintzberg, Ahlstrand & Lampel (1998) geven aan dat een discussie over strategie altijd op het scherp van de snede wordt uitgevochten, met voordelen en nadelen behorende bij iedere bewering.
Strategie bepaalt de richting. Voordeel: de belangrijkste rol van strategie is om een koers uit te zetten voor de organisatie, zodat deze zich als geheel een weg kan banen door haar omgeving. Nadeel: strategische richting kan ook fungeren als oogkleppen tegen mogelijke gevaren. Richting is natuurlijk belangrijk, maar soms is het beter langzaam vooruit te gaan, stapje voor stapje, voorzichtig kijkend maar niet te ver vooruit, en naar alle kanten, zodat het gedrag direct kan worden veranderd zodra dat nodig is.
Strategie zorgt voor een geconcentreerde inspanning. Voordeel: strategie bevordert dat activiteiten worden gecoördineerd. Zonder een strategie die de inspanning concentreert, kan er chaos ontstaan doordat mensen verschillende kanten uit rennen. Nadeel: als de betreffende inspanning teveel op één doel wordt geconcentreerd dan kan group think ontstaan. De blik verstart binnen de aangegeven lijnen en men staat niet meer open voor andere dan de aangegeven mogelijkheden.
Strategie bepaalt de organisatie. Voordeel: strategie biedt mensen een makkelijk handvat om de eigen organisatie te begrijpen en te zien hoe zij verschilt van andere organisaties. Strategie geeft betekenis, en is een eenvoudige manier om te leren begrijpen wat de organisatie doet. Nadeel: een te nauwe omschrijving van de organisatie kan te eenvoudig zijn, zo simpel zelfs dat het een cliché wordt en de rijke complexiteit van het systeem verloren gaat.
Strategie zorgt voor consistentie. Voordeel: strategie is nodig om onduidelijkheid te verminderen en voor orde te zorgen. Zo bezien is strategie als een theorie: een cognitiestructuur waarmee de wereld vereenvoudigd en verklaard kan worden, en waardoor actie mogelijk wordt gemaakt. Nadeel: creativiteit komt voort uit inconsistentie - door nieuwe combinaties te vinden van tot dan toe gescheiden fenomenen. Elke strategie is net als elke theorie een vereenvoudiging die per definitie de werkelijkheid vertekent. Strategieën en theorieën zijn niet de werkelijkheid, alleen abstraheringen daarvan in het hoofd van de mens. Niemand heeft ooit een strategie aangeraakt of gezien. Dit betekent dat elke strategie een verkeerde of vertekende voorstelling van zaken kan zijn. Dat is de prijs die wordt betaald voor het hebben van een strategie.
Ook zijn er punten van overeenstemming:
Strategie gaat zowel over de organisatie als over de omgeving: een fundamentele veronderstelling bij het denken over strategie is dat organisatie en omgeving niet los van elkaar kunnen worden gezien. De organisatie voert een strategie uit in antwoord op een veranderende omgeving.
De aard van strategie is complex: aangezien verandering ertoe leidt dat de organisatie wordt geconfronteerd met nieuwe combinaties van omstandigheden, blijft strategie in wezen ongestructureerd en zonder programma, en wordt het nooit routine, iets dat zich laat herhalen.
Strategie is van invloed op hoe het met de organisatie als geheel gaat: strategische besluiten worden voldoende belangrijk geacht om te beïnvloeden hoe goed het met de organisatie als geheel gaat.
Strategie gaat zowel over inhoud als over proces: onderzoek naar strategie betreft zowel de genomen initiatieven, met andere woorden de inhoud van de strategie, als de bijbehorende besluitvormings- en uitvoeringsprocessen.
Strategie is niet enkel en alleen weloverwogen: theoretici zijn het erover eens dat oorspronkelijk beoogde, zich gaandeweg vormende, en uiteindelijk uitgevoerde strategieën onderling van elkaar kunnen verschillen.
Strategie bestaat op diverse niveaus: ondernemingen hebben zowel een concernstrategie (Welke activiteiten kiezen we?) als een bedrijfsstrategie (Hoe zullen we, per activiteit, concurreren?).
Strategie omvat meerdere manieren van denken: bij strategie zijn zowel conceptuele als analytische denkwijzen van belang. Sommige auteurs leggen meer nadruk op de analytische kant dan andere, maar de meesten zijn het er wel over eens dat de kern van strategievorming bestaat uit het conceptuele werk van de leiders van de organisatie.